För- och nackdelar med distanshandel

distanshandelDet finns både för och nackdelar med distanshandeln. Förr om åren var det vanligt att man beställde varor via brev eller per telefon. Idag gör många sina köp på nätet, ett mindre stressigt sätt att shoppa på kan man tycka (om internet uppkopplingen funkar som den ska, vill säga). En fördel med köp via nätet är att man slipper trängas med folk i detaljhandeln. Och en nackdel är att man får vänta på varan. Därtill så måste man betala för frakt i många fall och aviavgift, något som inte förekommer i detaljhandeln. Fler minus angående distanshandeln är väl att man inte kan prova eller känna på de produkter man ska inhandla, och därmed krångligare om man inte är nöjd med sitt köp. Vill man retunera en vara så kan det uppstå utgifter fastän man skickar tillbaka produkten, det kan tillkomma en kostnad för ett så kallat returporto. Den informationen ska framgå på nätbutikens hemsida. Det kan vara jobbigt att ångra ett köp, men man har alltid 14 dagars ångerrätt från och med det datumet då man tagit emot varan. Pengarna tillbaka ska ske inom 30 dagar, helst så snabbt så möjligt. Det är viktigt att man fått information om ångerrätten innan köpet går igenom. Saknas informationen om ångerrätten vid köp, så har man 12 månader på sig. Tiden för att man ångrar ett köpeavtal via distanshandeln kallas för ångerfrist. Inom EU är ångerfristen 7 dagar, inom Sverige 14 dagar. Det finns fall då ångerrätten inte gäller, se till att kolla upp vilka varor eller tjänster det rör – innan ett köpeavtal träder i kraft. Exempel på en sådan produkt kan vara cd-skivor där plomberingen är uppbruten. Hur som helst. Se till att ha tillgång till Distans – och hemförsäljningslagen vid osäkerhet om vad som gäller. Gå inpå konsumentverkets hemsida för ytterliggare information.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *